Lena Noalt
KommunikatörHej Lena! Du arbetar som kommunikatör på MKB, vad innebär det?
– Jag arbetar bland annat med MKB:s övergripande kommunikation, till exempel hemsidor, intranät, sociala medier, nyhetsbrev, bilder/filmer och mycket mer! Mitt arbete innebär även att jag stöttar MKB:s tre affärsområden Lokal, Student och Senior. Vi har till exempel elva seniorhus, 30 LSS-boenden, 50 frisörer, 200 butiker och runt 1000 studentrum.
Vad gör du en typisk dag?
– Jag skriver texter, tar bilder, publicerar i olika kanaler, gör nyhetsbrev, hjälper kollegorna med kommunikation i olika projekt, planerar större kampanjer och utbildningar. Ibland har jag tur och jobbar ute i våra bostadsområden. Jag samarbetar också mycket med kundtjänst och våra bosociala utvecklare.
Vad är det roligaste och det svåraste med ditt arbete?
– Jag har arbetat hos MKB i drygt två år och det roligaste är att jobbet är så varierat, jag gör hela tiden olika saker och träffar många personer. Jag trivs jättebra! Det svåraste är att hinna med allt. Det finns ett stort behov av kommunikationsinsatser och utvecklingen går snabbt. Det är också svårt att nå fram i dagens brus.
Varför sökte du dig till MKB?
– Jag lockades av att arbeta med bostadsfrågor eftersom det är en av de viktigaste frågorna i människors liv. MKB har ett viktigt uppdrag i Malmö som jag gärna ville bidra till. Dessutom är det en lagom stor organisation med en bra personalpolitik.
Vad har du gjort tidigare?
– Jag har jobbat som kommunikatör inom Region Skåne i fem år, innan dess arbetade jag som journalist i tio år. Jag har journalistutbildning och har studerat pressvetenskap och sociologi.
Hur känner du att ditt arbete bidrar till MKB och kommer kunderna till godo?
– Jag bidrar till att utveckla MKB:s kommunikation så att vi kan ge våra kunder bra information och service. Jag brinner lite extra för att förenkla och göra information begriplig och lättillgänglig för alla. Ett mål inför framtiden är att göra MKB:s kundkommunikation ännu bättre. Det ska vara enkelt att bo hos MKB och att hitta den information man behöver.
Kan MKB:s kunder påverka ditt arbete tillbaka?
– De påverkar mitt arbete dagligen. Jag möter väldigt många kunder i våra digitala kanaler och jag försöker lyssna in deras behov.
Vad gör du på fritiden?
– Jag läser gärna böcker, ser film och teater, umgås med vänner och försöker hitta balans i livet genom lagom träning, god mat, resor och mysigheter.